Alla inlägg den 29 februari 2008

Av Jesper Melin - 29 februari 2008 12:23

Vaknade upp av att väckarklockan börjar låta, dags att gå upp och göra sig iordning. Ska nämnligen ta tåget till Sala för att gå på synundersökning, har på sista tiden börjat tycka att bokstäverna i böckerna är lite suddiga.
Klockan börjar röra sig lite väl fort och jag blir lite stressad, man jag kommer iväg i vanlig tid för att hinna med tåget. Fast det gick inte så bra endå.


När jag kommer fram till stationen ser jag tåget till Sala, den står på andra andra sidan så jag blir tvungen att gå genom tunneln för att komma dit. Då hör jag att dom visslar för att säga att tåget är på gång att åka. Jag springer och försöker att hinna med, men när jag kliver ut från dörren så åker tåget. Fan tänker jag, vad ska jag göra nu då?


Ringer hem och berättar att jag har missat tåget, Pappa låter inte speciellt glad. Så jag kollar om det finns någon buss man kan ta istället, men det fanns det så klart inte. Så jag ringer hem igen och berättar att jag blir nog tvungen att avboka tiden. Plötsligt händer det brukar man ju säga om Triss, det blev ungefär så för mig nu. När jag pratar med Mamma så får jag syn på Pernilla, Alva Emanuel och Irene. De skulle till Stockholm och gå på naturhistoriska. Berättar att jag skulle till Sala med precis hade missat tåget. "Du kan ju ta min bil" säger Pernilla. Dom skulle vara borta hela dagen, så jag kunde låna bilen medans dom var borta. Behövde inte ens tänka om jag skulle låna eller inte, det var bara att ta nycklarna direkt. Vi kom överens att träffas vid stationen igen ikväll.
Ringer hem och berättar att jag endå kommer att kunna komma till Sala, nu blev det andra toner i andra änden av luren.


Bättre flyt kan man nog inte ha, hade jag kommit dit 30 sekunder senare hade jag missat Pernilla och ingen bil hade man kunnat låna. Så det var bara att gasa iväg till Sala med Forden, den var skönt att köra, alldeles lagom stor.
När jag väl kom till Sala så parkerade jag bilen och gick in och satte mig för att vänta på att jag skulle få bli kollad.

Blir en ovanligt lång undersökning, har gjort ganska många sen man skaffade glasögon så man börjar bli van med alla grejerna. Får svara på frågor om jag har ont i huvudet, äter medicin osv. När undersökningen var klar så visste han vad problemet var direkt.
Det var ingen fel på styrkan i glasögonen, det är själva ögonen som är problemet. När man ska läsa en text så ska ögonen orka att hålla kvar fokusen på texten, mina muskler i ögonen är tydligen för svaga, så fokusen släpper och texten blir oskarp. Super skönt att få reda på att man inte har fått sämre syn, det var bara musklerna som var för svaga. Så jag fick med mig en "flipper" men mig hem, ska träna mina ögon nu i 3 veckor och sen komma tillbaka dit och testa igen för att se om ögonen har blivit starkare.

Skulle ha hjälpt till att flytta massa grejer idag, men det blev inställt så jag kunde göra vad jag ville idag. Hade bilen så jag kunde också åka vart jag ville. Efter Sala så åkte jag tillbaka till Västerås. Sprang upp till lägenheten en snabbis för att hämta kameran. Bestämde mig i veckan för att köpa ett nytt objektiv istället för att hålla på med garantin, blev mycket enklare. Perfekt att ha Pernillas bil, kunde jag åka själv till Media Markt och handla. Köpte ett likadant objektiv som jag hade från början, gillade 18-55 mm, enda skillnaden var att den här var version 2 på mitt förra objektiv.
Efter köp av objektiv så passade jag på att storhandla, också perfekt att ha bilen för det. Fast det är svårt att handla mat på stora ställen, svårt att hitta det man vill ha.
Hade inga fler ärenden där jag behövde bilen, så jag tog och åkte tillbaka till stationen och parkerade bilen.

Nu förstår jag varför jag älskar min kamera! Den är så skön att ta bilder med, speciellt nu när man har nya objektivet på! Har saknat ljudet av att fokusen ställer in sig som den ska, har bara annars blivit manuellt.
Pappa, Mamma och Syrran skulle till stan, tänkte att jag kollar med dom vad dom ska äta, så kanske man kan få äta med dom.
Dom hade tänkt att ta en hamburgare på Max, det ville jag också ha, så jag följde med dom till Hälla.
Blev en sväng inne på Ikea, jag var inte ute efter något speciellt så det blev ett paket batterier :)
Var ganska trött när jag kom hem så jag tänkte att jag lägger mig en liten stund för att vila. När jag lägger mig så är det sol, när jag vaknar så är det svart. Hade sovit 3 timmar, fast man måste faktiskt få låta kroppen vila sig ibland.
Innan jag går till stationen så stressar jag i mig några varma mackor. Alva berättade om alla saker de hade fått sett och visade mig en bok om dinosaurier. Ville ge bensinpengar till Pernilla, men det ville hon absolut inte ha, så det blev en billig färd med bilen :)
Micke kom nu förbi, vi skulle hem till Micke i Irsta och spela spel. Behövde inte ens ta bussen ut, Mike skulle köpa lite öl så både Micke och jag fick skjuts hem till honom.
Så det blev lite spelande där på kvällen och lite öldrickande. Skönt att bara sitta ned och slappa, man behöver inte alltid göra något.
Senare på kvällen tog vi bussen in till stan, hängde en stund hemma hos mig innan vi gick till Pitchers. Det var ganska lite folk där trots löning, hade inte tänkt att dricka något men Micke köpte till oss alla, så det blev en cider iallfall.
Det blev också en sväng till Donken för lite mat, vi satt där och snackade till Mikes buss skulle komma. När man sen kom hem så var det skönt att gå och lägga sig, blev en dag med mycket tur och flyt.

It`s time to kill
We strike with iron will
Here come the riders of the revolution
We fight to live
And we cannot forgive
Here come the riders of the revolution

Ovido - Quiz & Flashcards