Direktlänk till inlägg 11 mars 2008

Dykning!

Av Jesper Melin - 11 mars 2008 09:42

På tisdagar brukar man vara riktigt trött, måste upp och vara i plugget 8, men idag så var jag vaken genom hela föreläsningen utan att nicka en enda gång :)
Eftermiddagen bestod av programmering, försöka att komma så långt möjligt så man kan ställa frågor imorgon då vi har lab.
Jonne slutade vid 4, så vi gjorde sällskap hem till mig, skulle testa på att spela "Metroid Prime" till Wii. Tiden räckte inte till imorse, så nu fick jag prova på det istället. Blev endå lite stressigt, för klockan hade dragit iväg när jag var i skolan och väntade, men lite spelade lyckades vi endå klämma in innan Jonne åkte hem till Eskilstuna.

Nu var det dags att börja laga mat så man inte skulle komma försent till kvällens "provapådyk"! Vi skulle ha fått prova snorkling i gruvan, tyvärr blev det inställt, så för att kompensera så hade vi blivit lovade att få prova att dyka med tuber och grejer gratis ikväll.


Kunde först inte bestämma mig vad jag skulle laga för mat, men efter en snabb titt i kylskåpet betämde jag mig för att göra pannkaka.
Steker och sen slänger man i sig maten, klockade hade tickat på snabbare än vad jag först trodde. Packar sen väskan med badgrejerna och kollar att allt är med 2 gånger, hade ingen lust att glömma badbrallorna.
Tog sen min cykel och trampade iväg mot Lögarängen, finns ett badhus där för er som inte vet.
Jag var först av alla att komma dit, så jag ställer mig och väntar med cykeln som sällskap. Efter en stunds väntande kommer Barbara, ytterligare en stund så dyker Christian och Jossan upp. Vi fick sen vänta en stund tills alla andra kom, det drog ut på tiden för det blev lite missförståd med vart vi skulle samlas. Totalt var i 9 stycken som skulle vara med och provdyka.
Vi gick in i dykarklubbensrum och fick lite teori innan vi började med de riktiga grejerna. Fick också skriva på ett papper där man intygade att man var frisk osv., inga problem för min del.

Nu var det bara att gå in och byta om, på nått vis lyckas vi ta oss förbi kassan utan att betala, så det blev extra billigt :)
Byter om till badbyxor och tar en snabb dusch, när jag kommer in i badhusdelen så har jag inga glasögon på mig så jag har ingen aning om vart de andra gick! Men så fort glasögonen åkte på och efter en stunds spanande hittade jag tillslut de andra.
Vi skulle dyka 3 stycken åt gången, jag ville inte vara först, ville hellre kolla på när några andra dök först innan jag drog på mig dykvästen.
Grymt häftigt att se på när Kinga, Jossan och Barbara fick på sig grejerna och började sen prova att andas under vattenytan. Blev bara mer och mer sugen på att få komma ned i vattnet.

När jag står och kollar på när Barbara dyker på det djupa så kommer en kille som heter John fram, har nog inte träffat honom på typ 10 år. Vi snackade lite om vad vi gjorde nu förtiden, roligt att träffa honom på badet av alla ställen. Träffade också Matias som går i klassen och Björn som också går i klassen.

När alla hade dykit och det bara var jag och Niklas tur kvar fick man äntligen på sig dykvästen. Jag lät Niklas ta den minsta eftersom varken han eller jag är speciellt grova, men jag är lite större endå.
Får hjälp att sätta på mig dykvästen, den är ganska tung, får prova att blåsa upp den, funkade fint. Fick sen klättra ned för stegen och stå på 1,5 m. Fick en jätte cool instruktör, skulle igenligen ha behövt raka mig lite för cyklopet läckte in lite vatten, blev inte helt tätt under näsan.

Sätter in andningsgrejen i munnen och får sen prova att stoppa huvudet under vattnet. Först fick jag ingen luft! Det gick bara inte, men då bestämde jag mig för att ta en stor andetag, då kom luften! Kall och kylig som en vinterdag, men efter några andetag så lärde mig sig ganska fort att få in rytmen med andningen.
Nästa steg blev att gå ned på knä under vattnet, var lite krångligt för västan vet lite för stor för mig, tanken åkte mot ena sidan så man slungades nästan runt av den, men övning ger färdighet. När det gick bra så la vi oss på golvet, det svåraste nu var att ställa in västen så att man hade tillräckligt med luft så att man svävade i vattnet. Lyckades mest att antingen vara på väg upp mot ytan eller ligga på bottnen. Han tyckte att det gick så bra och frågade om vi skulle ut på det djupa och prova istället (4 m).
Var lite rädd för hur tryckutjämningen skulle gå, men man måste ju prova för att se hur det går.
Klättrar ned för stegen till den djupa delen och sen släpper ur luften ur västen, går ganska fort i början för att sen bromsas upp. Inga problem med trycket, klarade det utan några problem.
Så vi simmar omkring där på det djupa, det är så häfigt! Mycket lättare än vad jag först hade trott, jävligt skoj!
Tyvärr kunde vi inte vara i vattnet allt för länge, baden skulle stänga halv 9, men jag tror att jag och Niklas fick dyka längst av alla eftersom vi var de sista som var ned.
Efter dykturen tackar jag instruktören för turen, tar med mig väskan och går iväg för att duscha.
Vi snackar lite om hur det var innan vi säger hejdå tillvarandra och alla åker med på sitt sätt, bila, gå eller cykla som mig. Jag tror att om man skulle börja dyka mer så skulle man lätt fastna i dykträsket, men det är nog en dyr fritid.

När jag kommer hem så lämnar jag av mig grejerna och går hem till Sara för att berätta om dyket, får en kopp te, var ganska kall och var riktigt sugen på något varmt. Vi snackar en stund, sen blir jag tvungen att gå hem för att fixa lite med min presentation av Nios 2 kortet, ska visa våra spel från förra året för ett gäng gymnasieelever som kommer imorgon. Ville kolla så spelen fungerade som dom skulle.
Efter en lång dag så somnar jag som en stock, var helt slut i kroppen efter dykningen.

Like a true nature's child
We were born, born to be wild
We can climb so high
I never wanna die

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jesper Melin - 22 juni 2008 20:57

Nu i sommar så kommer jag att inte bara vara guide, för några månader sen blev jag även klätterinstruktör. Så här har vi mig hängandes i en GriGri, en grej som låser en fast vid linan, men har en broms man kan lätta på för att kunna åka ned för linan...

Av Jesper Melin - 18 juni 2008 21:50

Rätt läskigt är det hur tiden faktistk går frammåt, tiden man har haft är borta, endast ny finns att få.   Så imorgon den 19:e Juni flir jag alltså 21 år, redan nu känner man att man kommer in i stadiet i sitt liv där födelsedagar inte betyder så my...

Av Jesper Melin - 17 juni 2008 18:40

Nu har jag varit jätte kass med att uppdatera, men det är på gång! Just nu hinner jag inte ladda upp bilder och skriva, är på väg ut med BMX:en. Men det som kommer är: Sweden RockFilmmaratonBMXJobbSkola.....    ...

Av Jesper Melin - 16 juni 2008 21:26

Så var dagen kommen, dagen då barndomsminnen från filmer skulle bli uppdaterade. Dagen som skulle bli fylld av pizza, chips, dricka och godis.   Förra veckan bestämde vi oss för att ha en disneymaraton, 16 filmer blev utvalda.   Dumbo BambiPank & Fåg...

Av Jesper Melin - 4 juni 2008 10:04

Brorsan kommer och plockar upp mig innan vi åker mot Sala, han hade varit i skolan och lämnat en tenta. När vi kommer till Sala släpper han av mig vid Hotellet och sen åker han vidare hem till sig, så jag får mig en liten promenad i solen. Iår var de...

Ovido - Quiz & Flashcards