Alla inlägg under juli 2006

Av Jesper Melin - 15 juli 2006 17:13

Ikväll så kommer klassen hem till mig, ska bli skit kul! Alla har längtat efter den här dagen, så det gör mig jätte glad :) Vi ska grilla, dricka gott och snacka massa skit. Får visa runt lite på gården och sånt :)Synd bara att alla inte kunde komma, men 10 av 17 är ganska bra tycker jag.

Av Jesper Melin - 14 juli 2006 17:15

Åkte in till jobbet idag fast jag var ledig. Kännde att jag behövde lite fler gruvtimmar innan jag börjar jobba som guide på måndag. Blev ett barnäventyr på förmiddagen, sen så skulle jag gå en 3schaktsvandring kvart över 2. Men kl 2 ringer en av guiderna och säger att en guide måste komma ner till 155 m och hämta 2 st. Alla var upptagna så då sa jag "Jag sticker ner och hämtar dom". Drog på mig varma kläder och stack iväg mot hissen. 4 min och 17 s är skit tråkiga om man står i en hiss. Men ner kom jag och sprang genom mörkret för att hitta gubbarna. Hade ingen lampa med mig så jag fick använda telefonen, tillslut ser jag 2 vita hjälmar i mörkret. Tar med mig dom till hissen. Fick stanna en gång på 60 m för att ta upp en annan grupp. Roligt att kunna få göra något själv, åka hiss tillexempel :)

Av Jesper Melin - 13 juli 2006 17:43

Nu på kvällen hade vi premiär för surroundanläggningen. Först kunde vi inte bestämma vilken film vi kunde se, Erik skulle upp tidigt dagen efter så vi fick inte ta en allt för lång film. Vi valde Doom, för vi ville ha en action rulle där anläggningen fick visa vad den gick för. Vilken ljud! Ska aldrig kolla mer på film i stereo, det är en sån himmla skillnad på upplevelsen av filmen, den får helt ny effekter när ljudet hjälper till för att höja upplevelsen av filmen. När filmen var klar så åkte Micke och Erik hem och jag gick och la mig tidigt, skönt :)

Av Jesper Melin - 12 juli 2006 17:39

Idag så åkte vi med familjen till Strömsholms och fikade vid vattnet, syrran och hennes sambo kom även dit, det gjorde även några andra vänner till familjen. Köpte en dricka och åt en bulle, jätte fint ställe att stanna på och bara njuta av solen och livet. När vi hade fikat klart, satte vi oss på bryggan och pratade om det ena och det andra. Syrran har precis köpt hus och håller på att renovera det, så vi åkte hem till henne och hennes sambo och tittade på hur det såg ut. Vi hade sett hur det såg ut innan dom började med rensningen av huset, och nu var det verkligen rensat! Men det kommmer bli så himla snyggt när allt är klart, båda har ett öga för design så det blir nog kalas :)

Av Jesper Melin - 10 juli 2006 17:25

Fick hem nya surroundanläggning idag. Kopplade in den direkt när jag kom hem från stan. Tog med mig paketet upp på rummet, sen så åkte kniven fram och tejpen slets bort. Lyfte sakta upp innehållet och sorterade grejerna, högtalare, sladdar, enheten, basen; allt var med. Eftersom jag hade ställt ordning i rummet dan innan så gick det ganska fort att koppla in alla kablarna och ställa upp högtalarna. När allt var färdigkopplat, startade jag tvn och slängde i "Ozzy Osbourne - Live at Bodukan", en live dvd med bra ljud. Oj oj vad det lät bra! Basen, trummorna, sången, allt var så klart och fint :) Blev jätte nöjd med köpet, testade sen lite olika filmer efter live spelningen med Ozzy. Nu måste jag bara kolla på massa filmer för att få känna på det "äkta" bioljudet :)

Av Jesper Melin - 10 juli 2006 08:23

Om en vecka ska jag ta ner min första grupp med människor ner i gruvan! Nästa måndag blir jag nämnligen guide, så den här veckan så ska jag gå ner så mycket jag hinner och försöka att tänka på vad jag ska säga när jag väl går ner med gruppen :)

Av Jesper Melin - 9 juli 2006 17:03

Idag så fick jag åka in till jobbet fast jag var "ledig". Anledningen var att det skulle komma dykare som ville se 3D modellen, men det visste jag redan förra veckan så det var planerat att jag skulle åka in ;) Trodde att det kanske skulle vara 4-5 stycken som jag skulle visa modellen för, men nejdå det var kanske 10-15 stycker. Fick snabbt komma på vad jag skulle visa dom, visade 3Dmodellen för dom och skämtade lite med dom så att dom inte tyckte det var jätte tråkigt. Men det kändes som att dom tyckte det var spännande, så det var ju skönt :)När dom var klara hos mig så kom chefen och skickade dom vidare till hissen. Tog på mig varma kläder och stövlar och åkte ner i hissen med dom. Vi gick omkring på 155 metersnivån och visade runt dom vad som fanns där nere. Väl uppe så började dom fylla hissen med all utrusting som dom hade tagit med sig, och det var massor! Lådor och syrgastuber o.s.v Dom var klara med det runt 11 tiden, då tog jag lunch och sen satte jag med i personalrummet och väntade på att dykarna skulle komma tillbaka efter deras lunch. Vid 1 var dom tillbaka och då åkte vi ner igen. Dom satte sig i Gästabudssalen för att klä på sig. Det var häftigt att se hur mycket grejer dom var tvunga att ta på sig, många lager kläder och sen vattendräckten. Vi gick sen till stället där dom skulle dyka ifrån, först fick dom förbereda lite med lampor och sånt för att sedan hoppa ner i vattnet som är +2 grader. Sen var det bara att stå och kolla när dom simmade runt i det kalla vattnet med sina starka lampor och lyste upp det gröna vattnet. Kl 4 frös jag för mycket för att stanna kvar, så vi åkte upp igen. Gud vad det var skönt att få komma upp i solen och värmen efter att ha varit nere i gruvan och stått stilla i 3 timmar :) Ska nog ner en sväng imorgon också, man kanske får se dom igen :)

Av Jesper Melin - 8 juli 2006 15:59

Blev lite sugen på att blogga lite idag, men vad ska man skriva om då? Kan börja lite med att berätta lite vad som har hänt dom senaste dagarna.I fredags så var jag ledig, så himla skönt att kunna sova ut. På dagen så försökte jag att vara ute en stund och sola lite, men det gick bara inte, det var för varmt! På kvällen åkte vi först hem till min syster Pernilla och åt chips och drack cola, samtidigt som vi kollade på alla raggarbilar som passerade deras hus. Det var nämnligen Power Big Meet i Västerås igår, mycket bilar och många mysko människor. Det är verkligen en speciell livsstil. Senare på kvällen efter vi hade varit hos syrran, gick jag iväg för att träffa "gänget" som hade åkt in själva. Var med dom, drack lite cider och pratade lite med folk. Men vad ska man göra vid 12 tiden? Vi hittade inte på nått så vi började att gå hem till Erik där bilarna stod. En kille som var med oss var lite för full, jag tog hans cider och hällde ut det i gräset, sen fick vi leda honom hela vägen hem till Erik. Vi fick med han iallfall så det var ju bra :) Han hade ju tur, för vi var 5 st som kunde hålla reda på honom. Synd om alla människor som man fick se som var helt själva och snubblade omkring på vägen.Åkte med Gustav hem, tur det för Erik som körde den andra bilen har inte kört manuellt på jätte länge :P Så det var ganska kul att se när han skulle iväg med bilen, men när han kom iväg så gick det bra :)Kom hem vid 2 tiden, sen var det bara att borsta tänderna och lägga sig :)

Ovido - Quiz & Flashcards