Alla inlägg under juli 2006

Av Jesper Melin - 21 juli 2006 19:50

PÅ kvällen var jag hemma hos Calle, han och Micke höll på att tona rutorna på sina bilar. Var på väg att hämta pizz när jag svände in till Calle när dom höll på för fullt, åkte dit igen efter att jag hade ätit klart pizzan. Stannade inte så länge, för jag skulle upp och jobba dagen efter.

Av Jesper Melin - 21 juli 2006 17:53

När jag skulle börja att städa i morse, så tänkte jag inte på att det kanske skulle bli lite varmt med alla kläderna, byxor, 1 tröja, 1 långärmad t-shirt, 1 skjorta och 1 väst. Blev lite varmt, men det gick ju bra det också :) Fick ta på mig lite mer kläder när jag skulle ner igen på 155m. Så nu är jag hemma, och är lite lagom varm, för när man åker på morgonen så är det lite svalt ute men när man kommer hem med brallor istället för shorts, så är det lite varmt :)

Av Jesper Melin - 20 juli 2006 21:46

Nu på måndag blir jag ledig några dagar från jobbet, hela 4 dagar :) Det som var så himmla roligt var att gänget hade semester just den här veckan! Av alla veckor på sommaren vi alla jobbar så blir vi alla lediga samma vecka, så idag bestämde vi oss för vad vi ska göra under dom här dagarna. Vi ska åka till Göteborg :) Åker när jag har slutat på söndagen, så vi åker så långt som vi hinner på kvällen, när vi vill sova så smäller vi upp tältet och sover. Så på måndagen tar vi en sväng förbi Skara sommarland har vi tänkt oss och sen Göteborg. Vi kommer nog hem på Torsdag, för jag börjar jobba igen på Fredan. Ska bli kul eftersom vi inte har planerat så mycket, vi vet bara vad vi vill göra :)

Av Jesper Melin - 20 juli 2006 17:54

Har nu 4 dagar som guide vid Sala Silvergruva, det går bara bättre och bättre. Vet mer vad jag ska göra, för idag så var det extra fart på stället, så det gällde att veta vad man skulle göra. Det var lite sämre väder idag, dåligt väder = mycket folk. Igår hade vi ca 250 besökare, idag var det hela 457 st! Roligt när det går undan, hann knapp med att äta nått idag, när man kom upp ur gruvan, skulle man ner igen. Idag blev det 3 turer, 2 st 60 m och 1 155a.

Av Jesper Melin - 18 juli 2006 19:18

Nu har har jag gått 6 turer helt själv i gruvan, utan att göra bort mig (nästan). Hade gått en tur ner till 60 m, när jag kommer upp så får jag reda på att jag har en ny tur kl 13:00, 12:59 ringer Tina och säger att det behövs en guide som kan hämta folk vid hissen, eftersom dom var för många. Det är bara jag som finns tillgänglig, grejen var att jag var tvungen att vänta på att Tina skulle komma med sin lampa och radio, sen så hade alla hjälmar tagit slut så hennes grupp var tvungen att komma upp innan min grupp kunde gå ner i gruvan. Säger till mina turister att turen kommer att bli lite försenad eftersom vi var tvunga att vänta på en grupp för att få hjälmar. 13:05 springer jag ner till hissen för att hämta upp några. Lyssnar för att höra om någon hiss är på väg ned, hör en och jag gissar på att det är den vänstra. Hämtar upp den högra hissen, men det tar så himmla lång tid, förstår att hissen var nere på 155 m. När jag öppnar dörren så visar det sig att Maria står i hissen med en grupp som var på väg ner till 155 m, dom hann inte öppna dörrarna innan jag hade börjat skicka upp dom istället, lite skämmit men Mario förstod mig. Tillslut kommer Tina upp med sin grupp och säger att det har löst sig, en annan Guide som kommer från en annan tur skulle ta med några av turisterna som inte fick plats i hissen. 13:20 har alla mina turister fått på sig hjälmar och turen börjar, fast något försenat. Sista turen fick bli en 155a, gick mycket bättre idag eftersom jag började med Anfarten innan jag gick ned. Hade en gubbe med krycka som var lite seg, men det gick bra. Fick skaka hand med några av gästerna som tycke det var en jätte bra tur :)

Av Jesper Melin - 17 juli 2006 20:50

Idag så hade jag min första nedstigning i gruvan, själv. Det var alltså min första dagen på "nya" jobbet, ska börja jobba som guide nu när jag har slutat att jobba med 3D arbeten för gruvan. Kom dit lite tidigare än jag skulle igentligen, eftersom jag skulle leta reda på lite kläder jag skulle ha på mig, väska där lampor skulle ligga och en lamphållare. Kinga hjälpe mig att hitta alla sakerna jag skulle ha, fick även ett eget skåp att ha alla mina saker i (kläder, mat osv).Alla kläder hade jag på mig nu, klockan är runt 11, Kinga frågar om jag vill köra den första turen eller vänta en stund. "Lika bra att börja direkt" svarade jag till henne, den första turen ner till 60 m skulle börja 11:15. Hade inte hunnit blivit nervös innan jag tog med mig gruppen till Anfarten. När jag skulle visa på kartan vart vi skulle gå så började jag bli nervös, bakom mig stod det 12 st turister och tittade mig i nacken, och jag började med att darra med fingret. Ju djupare vi kom ned i gruvan, desto mer självförtroende fick jag, och slutet kändes jätte bra :) Fick lite panik när jag märkte att det var 30 minuter kvar på turen, när jag var nere på 55 m! Lyckades dryga ut turen så den blev 1 timme lång. När jag kom upp så fick jag en ny tur direkt, en till på 60. Gick skit bra! Visste vad jag hade missat på förra turen och vad jag skulle ändra på, så det gick betydligt bättre.Tog lite lunch efter andra visningen, fick en ny tur, en på 155 m. Den kändes inte lika bra, då ska man vara nere i 1 timme och 30 minuter, och det är lite långt och jag saknade anfarten, ska nog ta med den nästa gång jag går på den turen, så mycket enklare att förklara vissa saker i Anfarten :) Imorgon blir det nog 3 turer till, och ju fler jag gör, desto bättre blir jag :)

Av Jesper Melin - 16 juli 2006 19:39

Micke ringde mig och undrade vad jag skulle göra nu på dan, igentligen så skulle jag pyssla med lite små saker hemma, men jag sa att jag inte gjorde nått speciellt. "Ska du med och bada i Östabadet?", självklart sa jag, sen efter 1 timme kom Micke och Gustav för att hämta mig, sen bar det iväg. Vi lyssnade och sjöng med i alla möjliga låtar, det som spelades i cdspelaren heltenkelt :) Först kom vi till ett bad, fast Gustav tyckte inte att vi skulle vara där (för lite brudar) så vi åkte vidare till badet som vi hade tänkt på från början. Långt fick vi gå innan vi kom dit där vi ville på stranden, det var så "jätte" lång. Vi kastade bollar och spelade volleyboll i vattnet som var ganska varmt, sen gick vi till ett annat ställe där på badplatsen där det var långgrunt, så där kunde vi slänga oss och springa bäst vi ville :) När jag kom hem så byggde jag vidare på mina fästen till surroundhögtalarna som ska sitta i sängen, det blev skit bra, så nu måste jag bara kolla på en film och lyssna på det härliga ljudet :) Är lite pirrig tills imorgon då jag börjar som guide, men det ska nog gå bra, det är ju bara turister som man tar med sig ned i gruvan :)

Av Jesper Melin - 16 juli 2006 00:44

Det var skit kul att träffa klassen igen, att bara kunna träffas och grilla och dricka lite bärs och kunna snacka om det ena och det andra. Vi började medd att grilla, tog sin lilla tid att få fart på grillen, men väl igång så gick det undan :) När vi hade grillat klart så blev det efterätt med grädde och gladdkaka, det var jätte gott. Sen spelade vi lite fotboll och pratade lite mer. Tyvärr stack några tidigare än vad jag trodde, men det gjorde inte så mycket tyckte jag, ville dom göra något annat den kvällen så ska dom självklart få göra det, man vill ju göra så mycket som man kan på helgerna nu när man jobbar. Några stannade längre, vi satt och snackade lite till som vi är så bra på :) Sen blev vi för trötta så vi bestämmde oss att vi skulle avsluta kvällen. Så nu sitter jag här, lite lätt berusad och trött, så nu ska jag sova i min mjuka säng :)

Ovido - Quiz & Flashcards