Direktlänk till inlägg 9 september 2006

På jobbet igen!

Av Jesper Melin - 9 september 2006 09:07

Lördag, ledig dag i normala fall, men inte denna. Ska jobba vid gruvan den här helgen! Ska bli jätte roligt, och det var det också, skönt att få komma tillbaka dit och göra nått som man tycker är jätte roligt :)När jag skulle gå upp så var jag jätte trött, kom hem sen igår efter att ha varit i Avesta. Tänkte att jag sätter klockan så att jag kommer igång ganska tidigt, men snooze gjorde att jag låg kvar där 1 extra timme, som tur hade jag räknat med det innnan så tid var ingen problem. Tillslut så var jag uppe och hade fått i mig frukost, nu var det bara att åka iväg till stan. Började halv 11, skönt tid att börja, man kan vara uppe sent dagen före jobbet utan att vara helt död morgonen efter.Kommer fram till gruvan, nu känns det som vanligt tänker jag. Öppnar dörren och går in i personalrummet, säger hej till alla och byter kläderna. Idag så hade vi en hel del bokningar, innan så brukar jag inte gilla att ta bokade turer, känns som dom förväntar sig att man ska vara extra bra då. Så innan vi öppnade dörrarna planderade vi lite hur dagen skulle se ut med bokningar och nedstigningar. Bestämde oss för att jag skulle ta den första bokade nedstigningen till 155 m med 21 st besökare, hade slagit ihop ett dansgäng och en möhippa, så jag visste inte riktigt var som kunde hända där nere :) Vi öppnar ju 11, och jag skulle inte ner fören kl 13:00, receptionen väntade på mig. Förut så har jag hållt mig ifrån kassaapparaten, men nu ville jag verkligen lära mig den, så att jag kan ta betalt av turister som kommer. Det gick jätte bra! Fick hjälp på den första betalningen, sen så gick det bara bra. Folk kom och köpte nedstigningar, det vara inga problem, nått som var skönt då var att vi hade ganska fasta tiderna den här dagen för vi var lite få guider ett tag då 2 st skulle ner i gruvan med ett brudpar som skulle viga sig nere på 155 m, dom behövde vittnet så 2 guider fick bli det.10 minuter innan jag ska gå ner ber jag Tina att ta över i receptionen så jag kan ta på mig understället. När allt är klart så går jag in i ombytesrummet och presenterar mig o sånt där. Turen var skit rolig! Jätte trevligt grupp att ha med sig ner, det är sånt som gör det så roligt att jobba som guide, så turen blev lite försenad med ca 20 minuter, alltså 20 minuter för lång. Kom då upp igen lite före 3, visste att jag skulle ner på 60 m klockan 3, men det var nog lungt tänkte jag, det kommer säkert inga. När jag kliver in i ombyterrummet igen får jag en chock! Där står det rung 40-50 personer som ska ner i gruvan, alla skulle inte med mig men många var det, så vi styr upp så att ingen kommer med på fel tur. När vi alla var samlade i anfarten så ber jag alla att ställa sig vid väggarna så jag får lättare att räkna, 26 st fick jag det till. Då ringer det från receptionen, 3 st till ska med, så nu var vi 29 st totalt, det största gruppen jag någonsin har haft, på en helt vanlig lördag! Så jag förbereder receptionen att jag kommer att bli säkert 10 min försenad och att jag måste få hjälp att köra med hissarna då dom bara tar 23 st. Det var en rolig grupp det här med, förra var bättre, men denna var jätte kul också :) Annars har jag den senaste tiden fått ganska små grupper, men nu fick jag dom 2 största på hela dagen :)När jobbdagen var slut så hade Christian och jag bestämt oss för att ta oss en liten äventyrs runda vid stensbotten för att fota lite och att utforska lite så klart! :) Spännande var det verkligen och några bilder blev faktiskt bra, fick ta med mig stativ så jag ville kunna ta bilder där det var ganska mörkt, vissa ställen var bara för läckra att se, men måste vara där för att känna det, det räcker inte med bilder. Vi var där ca 1 timme, så runt 6 var vi tillbaka vid receptionen, där så bytte jag om direkt, skulle iväg till Västerås och gå på sista N0llesittningen.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jesper Melin - 22 juni 2008 20:57

Nu i sommar så kommer jag att inte bara vara guide, för några månader sen blev jag även klätterinstruktör. Så här har vi mig hängandes i en GriGri, en grej som låser en fast vid linan, men har en broms man kan lätta på för att kunna åka ned för linan...

Av Jesper Melin - 18 juni 2008 21:50

Rätt läskigt är det hur tiden faktistk går frammåt, tiden man har haft är borta, endast ny finns att få.   Så imorgon den 19:e Juni flir jag alltså 21 år, redan nu känner man att man kommer in i stadiet i sitt liv där födelsedagar inte betyder så my...

Av Jesper Melin - 17 juni 2008 18:40

Nu har jag varit jätte kass med att uppdatera, men det är på gång! Just nu hinner jag inte ladda upp bilder och skriva, är på väg ut med BMX:en. Men det som kommer är: Sweden RockFilmmaratonBMXJobbSkola.....    ...

Av Jesper Melin - 16 juni 2008 21:26

Så var dagen kommen, dagen då barndomsminnen från filmer skulle bli uppdaterade. Dagen som skulle bli fylld av pizza, chips, dricka och godis.   Förra veckan bestämde vi oss för att ha en disneymaraton, 16 filmer blev utvalda.   Dumbo BambiPank & Fåg...

Av Jesper Melin - 4 juni 2008 10:04

Brorsan kommer och plockar upp mig innan vi åker mot Sala, han hade varit i skolan och lämnat en tenta. När vi kommer till Sala släpper han av mig vid Hotellet och sen åker han vidare hem till sig, så jag får mig en liten promenad i solen. Iår var de...

Ovido - Quiz & Flashcards